چرا این آزمون آنلاین «رنگی» پربیننده شده است؟

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

یک آزمون سریع آنلاین مردم را به دو گروه آبی و سبز تقسیم کرده است!

اول صبح؛ رنگ‌ها موجودیت ایستا ندارند، بلکه از نظر فردی و فرهنگی ممکن است متغیر باشند؛ پس تعجبی ندارد یک آزمایش آنلاین ساده بر اساس مرزبندی اختیاری بین آبی و سبز اینقدر پربیننده شود. بدون شک، «آبی تیره» و «سبز جنگلی» رنگ‌های بسیار متفاوتی هستند. «زمردی» و «یاقوت کبود» هم همینطور. اما «فیروزه‌ای» چطور؟ سبز است یا آبی؟

این آزمون که در وبسایت ismy. blue ارائه شده، به سادگی از شما می‌خواهد بین دو رنگ سبز و آبی تصمیم بگیرید. روی یک دکمه کلیک کنید و رنگ را در یکی از دو گروه قرار دهید. پس از چند انتخاب، یک رنگ مرزی به شما داده می‌شود.

ارتباط و همپوشانی بین سبز و آبی در بسیاری از زبان‌ها رایج است. در زبان ژاپنی، تایلندی، کره‌ای و زبان لاکوتا، واژه «آبی» برای توصیف سایه‌های رنگی استفاده می‌شود که شامل مواردی می‌شود که انگلیسی زبان‌ها ممکن است از آن به عنوان «سبز» یاد کنند. در زبان ولزی، واژه‌ی آبی از کلمه سبز گرفته شده: ترجمه تحت‌اللفظی علف grass (glaswellt) «نی سبز» است، اما glas برای آبی استفاده می‌شود.

رنگ‌ها برای متمایز بودن، باید نام خاصی داشته باشند. برای نمونه، مردم هیمبا (یک جمعیت بومی در شمال نامیبیا) واژه‌ی جداگانه‌ای برای تشخیص آبی از سبز ندارند. وقتی آن‌ها برای تشخیص دو رنگی که به چشم غربی‌ها متفاوت هستند، آزمایش شد، چندان موفق نبودند. اما برای هیمباها، سایه‌هایی که ما آن‌ها را سبز توصیف می‌کنیم، نام‌های متفاوتی دارند و محققان دریافته‌اند که برخی از رنگ‌هایی که برای بیشتر غربی‌ها قابل‌تشخیص نیستند، به‌طور چشمگیری برای هیمباها متفاوت هستند.

آیا رنگ آبی‌ای که من می‌بینم همان آبی است که شما می‌بینید؟ احتمالا نه! این موضوع نشان می‌دهد دیدگاه ذهنی ما می‌تواند درک ما از واقعیت عملی را منحرف کند و اینکه مهم است در نظر داشته باشیم دیگران چگونه دنیا را می‌بینند.

 

منبع: فرادید
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
دیدگاه
پربازدیدها
آخرین اخبار