کشف یک «کلان‌شهر» شگفت‌انگیز باستانی در جنگل آمازون/ تصاویر

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

تحقیقات تازۀ باستان‌شناسی که با استفاده از پیشرفته‌ترین فناوری‌های لیزری انجام شده‌اند، نشان می‌دهند که بیش از دو هزار سال قبل، شبکه‌ای پیچیده و شگفت‌انگیز از سکونتگاه‌ها، جاده‌ها و زمین‌های کشاورزی در قلب جنگل‌های آمازون وجود داشته است.

اول صبح؛ محققان با استفاده از فناوری اسکن لیزری آثاری از  یک سکونتگاه عظیم شهری با قدمت 2500 ساله را در جنگل‌های آمازون کشف کرده‌اند. این سکونتگاه که شامل شبکۀ پیچیده‌ای از زمین‌های کشاورزی و جاده‌ها نیز می‌شود، قدیمی‌ترین و بزرگترین در نوع خود در منطقه است.

به گزارش اول صبح؛ این سیستم متراکم ساختارهای باستانی که در دره اوپانو در کشور اکوادور واقع شده است، در دامنه‌های شرقی کوه‌های آند قرار دارد. بیش از 20 سال بود که تحقیقات مختلف وجود سکونتگاه در این منطقه را حدس می‌زدند، اما نهایتا با استفاده از فناوری لیدار (سنجش از دور به وسیلۀ لیزر) توسط دولت اکوادور بود که این مراکز شهری باستانی به صورت واضحی آشکار شدند.

2

تصویر بخشی از منطقه که با فناوری لیدار اسکن شده است؛ با وجود پوشش جنگلی، ساختارهای باستانی با استفاده از این فناوری به روشنی قابل تشخیص هستند

استفن رستین، باستان‌شناس و مدیر تحقیقات مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه می‌گوید: «من بارها این مکان را کاوش کردم، اما لیدار نمای دیگری از زمین به من داد . . . وقتی با پای پیاده منطقه را جستجو می‌کنید، درختانی سر راه شما قرار می‌گیرند و دیدن آنچه واقعا آنجا هست را دشوار می‌کنند».

با اینکه محققان وجود این سکونتگاه را پیش‌بینی می‌کردند اما به هیچ وجه انتظار نداشتند که دارای چنین مقیاس عظیمی باشد. تصاویر حاصل از بررسی لیدار با پوشش تقریباً 300 کیلومتر مربع (بیش از 100 مایل مربع)، منظره‌ای پر از فعالیت‌های سازمان‌یافته انسانی را نشان داد: این موارد شامل بیش از 6000 سکوی مستطیلی خاکی، و همچنین آثاری از زمین‌های کشاورزی و سیستم‌های زهکشی بود.

4

محققان سکوهای مستطیلی شکلی را در امتداد بستر رودخانه اوپانو در اکوادور پیدا کردند.

محققان می‌گویند این سازه‌ها حداقل 15 سکونتگاه مجزا را تشکیل می‌دادند که توسط سیستمی از جاده‌های گسترده و مستقیم به هم متصل می‌شدند. پیچیدگی و پیشرفتگی این جامعه به ویژه در این شبکه از خیابان‌ها مشهود است زیرا این مردمان باستانی به جای اینکه برای کشیدن جاده، خود را به ویژگی‌های طبیعی زمین محدود کنند، جاده‌ها را در زوایایی قائمه و در شکل‌های هندسی طراحی کرده‌اند.

5

بر اساس بیانیه محققان، این مجموعۀ گسترده احتمالاً محل سکونت مردمانی از فرهنگ‌های Kilamope و Upano از حدود 500 سال قبل از میلاد مسیح بوده است. تا سال‌های 300 تا 600 میلادی، احتمالا ساکنان اینجا متکی به کشاورزی و خصوصا کشت ذرت و سیب زمینی شیرین بوده‌اند.

پیش از این محققان تصور می‌کردند که مردمان باستانی آمریکای جنوبی به صورت کوچ‌نشینی یا در سکونتگاه‌های کوچک در آمازون زندگی می‌کردند، اما حالا تخمین زده می‌شود که این شهرهای تازه کشف‌شده، محل سکونت جمعیتی در حدود 100 هزار یا دست کم 10 هزار نفر بوده باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
دیدگاه
پربازدیدها
آخرین اخبار