10 رمان مشهور که شما را در خود غرق می‌کنند

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

بهترین رمان‌ها آن‌هایی هستند که وقتی شروع به خواندنشان می‌کنیم، ما را از جهان اطراف خودمان جدا کنند، به دنیای خودشان ببرند و در دریای خیالات خلاقانه‌شان غرق کنند؛ در اینجا با ده مورد از این گونه رمان‌ها آشنا خواهید شد.

اول صبح؛ اگر شما عاشق کتاب خواندن باشید، قطعا همیشه در جستجوی کتاب‌های تازه‌ای هستید تا به وسیله آن‌ها اشتیاق خود را تسکین بخشید. خواندن کتاب‌های زیر نه تنها یک باید است، بلکه اگر تنها شانس خواندن ۱۰ کتاب را در زندگی خود داشته باشید، این کتاب‌ها گزینه مناسبی هستند.

برادران کارامازوف – فئودور داستایفسکی

این کتاب، به عنوان یکی از بهترین‌های نوشته شده در طول تاریخ شناخته می‌شود و بدون شک زندگی شما را تغییر خواهد داد. داستان، زندگی شخصی با نام کارامازوف را بیان می‌کند که ۳ پسر دارد. هر یک از فرزندان او یکی از جنبه‌های شخصیت را نشان می‌دهد.

داستایفسکی در این شاهکار با عظمتش مانند سفینه نوح از هر طبقه‌ای در هر سن و سال و هر خصوصیات ذاتی، نمونه‌ای آورده است. خیلی افراد «برادران کارامازوف» را وصیت‌نامه‌ی داستایفسکی به ملت روس دانسته‌اند، اما بی‌شک این وصیت نامه برای همه ملت‌های جهان است.

کشتن مرغ مقلد – هارپر لی

کتابی جذاب در مورد عدالت و قضاوت. می‌توان گفت که این کتاب یکی از درخشان‌ترین کتاب‌های نوشته شده است که زشتی نژادپرستی را به نمایش می‌گذارد. کشتن مرغ مقلد بر روی ذات ما در تشخیص خوبی از بدی تمرکز می‌کند و آن را متفاوت از تقلید کورکورانه از قانون می‌داند.

این کتاب به نحوی نوشته شده است که هر شخصی می‌تواند برداشت متفاوتی از آن داشته باشد. کشتن مرغ مقلد مقاومتی است در برابر همه بی‌عدالتی و ظلم‌های بی‌انتهایی که در این دنیا وجود دارد.

موش‌ها و آدم‌ها – جان استاینبک

کتاب «Of Mice and Men» که در فارسی با نام موش‌ها و آدم‌ها شناخته می‌شود، زندگی دو دوست از طبقه کارگر و آرزوهای آنان را نشان می‌دهد.

تنهایی، وابستگی و رویاهایی که همیشه در جستجوی آنان هستید اما در واقعیت دست نیافتنی هستند، در کتاب مذکور با سبکی خاص بیان شده‌اند. برخی این کتاب را دلسرد کننده می‌نامند، با این حال قدرت کلمات این کتاب و ارزشی که به دوستی می‌دهد؛ موش‌ها و آدم‌ها را در سطحی متفاوت از دیگر کتاب‌ها قرار داده است.

جرج لوکاچ، منتقد مجار، اعتقاد داشت که ارزش یک رمان را توانایی آن در بازتاب واقعیت‌ها نشان می‌دهد. اگر به این شکل به موش‌ها و آدم‌ها نگاه شود، این کتاب؛ اثری است بسیاری ارزشمند.

با توجه به ارزش بسیار زیاد این اثر، پیشنهاد می‌شود که ترجمه زنده‌یاد «پرویز داریوش» را مطالعه نمایید. هر چند «سروش حبیبی» نیز در ترجمه این کتاب بسیار خوب عمل کرده است.

سالار مگس‌ها – ویلیام گلدینگ

در این رمان تعدادی کودک در اثر سقوط هواپیما در جزیره‌ای گیر میفتند و بدون سرپرست مجبور به اداره ساختارهای زندگی خود می‌شوند.

تم اصلی این کتاب به ذات وحشی ما اشاره دارد. این که در اعماق وجود همه ما شیطانی مطلق خوابیده است. سالار مگس‌ها را می‌توان رمانی تمثیلی دانست که در آن شخصیت‌ها و وقایع، هدفی بزرگتر از خود را نمایش می‌دهند. برای مثال جزیره نماد دنیا است.

ویلیام گلدینگ این کتاب را پس از جنگ جهانی دوم که در آن آمریکا دو بمب اتمی را بر سر ژاپن انداخت، نوشته است. بنابراین زمینه تاریک این کتاب کاملا قابل درک است.

بیگانه – آلبر کامو

بیگانه داستان مردی با نام «مرسو» را روایت می‌کند که مادر خود را به تازگی از دست داده، با این حال هیچ تاثر و احساس خاصی را از خود نشان نمی‌دهد.

این کتاب سوالاتی جدی را در مورد مرگ، جامعه، عدالت و مذهب در ذهن ایجاد می‌کند. در ظاهر بیگانه شاید کتابی ساده به نظر بیاید اما در واقعیت بسیار پر محتوا است و معانی متفاوتی در خود جای داده.

کنت مونت کریستو – الکساندر دوما

رمان با شخصیت ادموند دانته شروع و روی زندگی او، عشق و خیانت جلو می‌رود. داستان اوایل قرن ۱۹ و اکثرا در پاریس و ایتالیا ر خ می‌دهد و وقایعی تاریخی مختلفی به داستان شکل می‌دهند.

کنت مونت کریستو قدرت تاریک حسادت و خیانت را به زیبایی بیان می‌کند. این کتاب شخصیتی را نشان می‌دهد که فکر می‌کند انتقام در نهایت باعث آرامش او خواهد شد و این موضوع تنها دلیل زندگی او است.

خوشه‌های خشم – جان استاینبک

کتابی که به روایت سفر اجباری خانواده‌ای تهی دست آمریکایی می‌پردازد که در جستجوی زندگی بهتری هستند.

خوشه‌های خشم کتابی است که نهایت درماندگی در شرایط مختلف را نشان می‌دهد. شرایطی که به جز خود تکیه‌گاه دیگری ندارید و تنها امید به آینده‌ای بهتر است که شما را زنده نگه می‌دارد. این رمان نشان می‌دهد که به راستی هیچ مرزی برای طمع وجود ندارد و حرص ثروت با انسانیت در تضاد است.

مورد عجیب دکتر جکیل و مستر هاید – رابرت لوییس استیونسن

تقابل فرشته و شیطان، خوبی و بدی، نور و تاریکی. «استیونسن» در این کتاب به بیان تضاد همیشگی بین شر و خیر می‌پردازد.

نویسنده سعی دارد به جدا نبودن شر و خیر از یکدیگر بپردازد و اعتقاد دارد که وجود انسان، به معنی وجود پلیدی و نیکی با یکدیگر است. به بیانی دیگر کتاب «مورد عجیب دکتر جکیل و مستر هاید» به واهی بودن آرزوی جدا کردن خیر و شر از یکدیگر می‌پردازد.

سرخ و سیاه – استاندال

سرخ و سیاه داستان «آنتوان برته»، جوانی با هوش بالا، که در خانواده‌ای فرانسوی به دنیا آمده است را بیان می‌کند.

این رمان نهایت نبوغ و قدرت آفرینندگی ادبی را نشان می‌دهد. در مورد معنی سرخ و سیاه بسیار سخن گفته شده است، با این حال واضح‌ترین اشاره این نام به دو قدرت آن زمان، یعنی کشیش‌ها و نظامیان است.

«استاندال» تضاد عشق و عقل را، و مشکلاتی که با تکیه کردن به هرکدام از آن‌ها ایجاد خواهد شد را صریحا به قلم آورده است.

بوف کور – صادق هدایت

داستانی که به سبک فراواقع‌گرایی یا سورئالیسم نوشته شده و در آن راوی دچار توهم و پندارهای روانی است. «هدایت» در این کتاب پیچیدگی‌هایی را وارد کرده است که شاید تنها با یکبار خواندن، قابل درک نباشند.

هنری میلر، نویسنده آمریکایی، درباره بوف کور گفته است: «بوف کور کتابی است که من آرزو دارم روزی نظیر آن را بنویسم. مانند این داستان را در هیچ زبانی ندیده‌ام، آن را واقعا دوست دارم».

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
دیدگاه
پربازدیدها
آخرین اخبار