معماری خاص خانۀ ژاپنی در زمین ۷۰ متری/ تصاویر

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

پنجره‌های نیمه‌شفاف بزرگ، کیفیت فانوس‌مانندی به خانه بتنی طرح شطرنج در سایتامای ژاپن داده‌اند که استودیوی محلی IGArchitects آن را ساخته است.

اول صبح؛ این خانه که برای یک خانواده سه نفری با بودجه محدود طراحی شده، زمینی به مساحت ۷۰ متر مربع را اشغال کرده و پیرامون دو بلوک بتنی بزرگ ساخته شده است.

این بلوک‌ها در حکم پشتیبان سازه عمل می‌کنند و شامل فضاهای خدماتی می‌شوند. دیوارهای باقی‌مانده با شیشه‌های لعابی تمام‌قد تکمیل شده‌اند و نمایی شبکه‌ای ایجاد کرده‌اند که نام پروژه نیز بازتاب آن‌هاست: خانه طرح شطرنج!

Untitled

ماساتو ایگاراشی، بنیانگذار IGArchitects، به مجله معماری دزین گفته است: «از آنجا که زمین در نبش واقع شده بود، ما به روشی جسورانه برای ساخت آن فکر کردیم که مناسب آن باشد.»

«چون ساخت فونداسیون برای کل ساختمان هزینه‌بر بود، دو بلوک بتنی مانند ستون برافراشتیم و در این بلوک‌های بتنی بدون فونداسیون، تخته‌هایی به صورت تیر سرآزاد (پیش‌آمده) کار گذاشتیم.»

«این ستون‌های دیواری کارکردهای خصوصی را در بر می‌گیرند که نیازی به پنجره‌های بزرگ مانند ورودی، حمام، توالت، انباری و فضای لوله‌کشی ندارند.»

3 

حجم‌های بتنی که در گوشه‌های شمال شرقی و جنوب غربی محوطه واقع شدند، با مناطق نشیمن و اتاق خواب‌های باز در دو طبقه خانه پل‌دار شدند. این فضاهای نشیمن شیشه‌های نیمه‌شفاف دارند تا هم حریم خصوصی حفظ شود و هم نور فضا تامین شود. شب هنگام، درخشش شیشه جلوه‌ای شبیه فانوس ایجاد می‌کند.

 igarchitects-check-patterned-house-finishes-japan_dezeen_2364_col_10

ورودی خانه طرح شطرنجی به فضای نشیمن، غذاخوری و آشپزخانه پلان باز روبروی یک اتاق خواب هدایت میشود، با یک پله بتنی که به اتاق خواب دوم و یک فضای کاری منتهی می‌شود.

پنجره‌های چوبی و کشویی در نمای شیشه اجازه می‌دهد هر دو طبقه تا حدی به بیرون باز شوند. بیرون خانه، یک مسیر سنگفرش کوچک و منطقه کاشت، محیط خانه را دربرگرفته است.

22 

بلوک‌های بتنی کنج و صفحه کف در معرض دید هستند و با کف‌های چوبی، دیوارهای جداکننده چوبی و درهای کشویی ترکیب می‌شوند و به فضای داخلی اجازه می‌دهند در آینده به راحتی قابل‌اصلاح باشد.

ایگاراشی گفته است: «این خانه به خوبی عایق‌بندی شده، اما حتی داخل آن هم می‌توانید بافت بتن بیرونی را احساس کنید. به بیان دیگر، احساس می‌کنید داخل خانه هستید اما هنوز بیرون هستید.»

«البته علاقه مشتری به بتن و هزینه عوامل مهمی بودند، اما موضوع طراحی این پروژه این بود که امکان استفاده‌های دیگری فراتر از چارچوب خانه در آینده فراهم شود.»

1 

بسیاری از پروژه‌های IGArchitects روی ایجاد فضاهای مسکونی ساده و قابل‌تغییر تمرکز دارند.

3

22

igarchitects-check-patterned-house-finishes-japan_dezeen_2364_col_3-scaled

igarchitects-check-patterned-house-finishes-japan_dezeen_2364_col_9

منبع: فرادید
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
دیدگاه
پربازدیدها
آخرین اخبار