معماری جذاب و منحصر به فرد یک خانه رویایی در دبی

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

مجموعه‌ای از بلوک‌ها و حفره‌های متقاطع، خانه‌ای به نام «خانه‌ی حیاط‌ها» را شکل داده‌اند؛ خانه‌ای که یک استودیوی معماری هندی آن را در محله‌ای در شهر دبی ساخته است.

اول صبح؛ این خانه که اطراف تعدادی حیاط ساخته شده، طوری طراحی شده که معماری سنتی کویر را تقلید کند و در عین حال از جنبه‌های طراحی هندی الهام بگیرد.

استودیوی هندی VDGA با هدف منعکس کردن معماری محلی، خانه را از حجم‌های بافتی، بلوکی و دیوارهای بلند، با استفاده از رنگ‌های گرم و فولاد کورتِن (فولاد زنگ‌زدۀ بادوام) در سراسر نما و فضای داخلی شکل داده است.

7

معماران می‌گویند: «این خانه نخستین پروژه ما در امارات بود و قصدمان این بود که به معماری بومی بسیار نزدیک شویم.»

بافت خارجی خانه رنگ شن‌های بیابان را تداعی می‌کند. بین بلوک‌های تقریباً بافت‌دار و همچنین حجم‌های دیگری که دارای پانل‌های فولادی کورتن کرکره‌ای هستند، ورودی جلوی خانه با مجموعه‌ای از پله‌های سنگی منتهی به طبقه همکف بالا رفته است.

6

داخل خانه، اتاق‌ها در سه طبقه بزرگ، از جمله یک سطح زیرزمین قرار گرفته‌اند. در طبقه همکف، یک لابی و دفتر کار خانگی نزدیک‌ترین جاها به ورودی هستند، قبل از این که یک فضای دورانی اطراف حیاط بپیچد تا دسترسی به آشپزخانه بزرگ با طراحی باز، نشیمن و غذاخوری متصل به یک سالن مهمان را فراهم کند.

Untitled

دیگر فضاهای طبقه همکف شامل دو اتاق مهمان اختصاصی می‌شوند که از سالن مهمان و همچنین آشپزخانه کارکنان و فضاهای نشیمن منشعب شده‌اند.

5

در انتهای دیگر طبقه، فضاهای رسمی نشیمن و غذاخوری برای استفاده در مناسبت‌های خاص وجود دارند.

در بیشتر فضاهای داخلی، کفپوش مرمر سفید در کنار پالت مصالح استفاده شده است. هدف استودیو این بوده که تنوع مصالح را تا حد امکان کم نگه دارد.

4

به گفته استودیو: «تنوع مصالح به حداقل محدود شده تا بتوانیم تجربه داخلی را هم متعادل کنیم.»

«چالش اصلی معماری، محدود کردن فضای داخلی به همان اندازه بود. ما نمی‌خواستیم در مورد ویژگی‌های داخلی و پالت مصالح افراط کنیم. هدف ما این بود که سادگی زبان معماری را حفظ کنیم.»

3

در طبقه بالا، اتاق خواب‌ها کفپوش مرمری و عناصر سفید دیگری از جمله پرده‌های کف تا سقف و دیوارهای سنگی روشن دارند. سطح زیرزمین که شامل فضاهای پارکینگ خودرو و سوئیتی برای راننده خانواده می‌شود، کنار استخر اصلی خانه، زیر منظره اصلی حیاط قرار دارد.

در حالی که بیشتر فضاها با حجم‌های مستطیلی خانه تعریف می‌شوند، طاق‌ها و فرم‌های ارگانیک‌تری اطراف استخر وجود دارند، از جمله دهانه‌های قوسی شکل که در امتداد کنار استخر قرار دارند.

5

این استودیو گفته: «از آنجا که طراحی بر اساس معماری بومی کویر انجام شده، عناصر معماری نیز از خانه‌های کویری الهام گرفته شدند. طاق‌ها و دهانه‌های مستطیلی که از ویژگی‌های بارز خانه‌های کویری هستند به صورت ترکیبی استفاده شدند.»

«در حالی که روزنه‌های اصلی خانه مستطیلی هستند، نواحی خاصی از خانه، مانند استخر، از حمام‌های سنتی الهام گرفته است.»

 22

بین فضاهای خانه، مجموعه‌ای از حیاط‌ها از جمله حیاط‌ها و باغ‌های نیمه باز و همچنین فضاهای خالی که در تمام سطوح خانه گسترده هستند، ساخته شده است.

تعدادی از حیاط‌ها آب‌نما و استخرهایی با محوطه‌سازی هموار از جنس ماسه سنگ هندی دارند که با دست تراشیده شده است.

10 

این استودیو گفته: «ما سطوح بسیاری را در ارتفاعات ایجاد کردیم تا سازه‌ها سایه خودبخودی ایجاد کنند و در عین به الگوهای سایه‌نگاری عظیم شکل دادیم. حیاط‌های ما زمانی که آفتاب در شدیدترین حالت خود است، سایه‌دار هستند و به افراد اجازه می‌دهند آزادانه از آن‌ها در تمام فصول استفاده کنند.»

 

22

«مناظر محلی با تاکید بر نخل‌ها و زیتون‌ها طراحی شدند. درختان زیتون تمام حیاط‌های خانه را زینت داده‌اند و در واقع به نوعی تمام خانه را محصور کرده‌اند.»

 

منبع: فرادید
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
دیدگاه
پربازدیدها
آخرین اخبار