کشف ۱۶ اسکلت از آبراهه تخت جمشید

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

باستان شناس‌ها نتیجه بررسی دی. ان. ای ۱۶ اسکلت یافت شده در فصل سوم و چهارم کاوش باستان شناختی آبراهه‌های تخت جمشید به سرپرستی دکتر علی اسدی را در اختیار صدای میراث قرار دادند.

اول صبح؛ باستان شناس‌ها نتیجه بررسی دی. ان. ای ۱۶ اسکلت یافت شده در فصل سوم و چهارم کاوش باستان شناختی آبراهه‌های تخت جمشید به سرپرستی دکتر علی اسدی را در اختیار صدای میراث قرار دادند. براساس آزمایشات انجام شده در انستیتو مکس بلانک آلمان، این اسکلت‌ها متعلق به مردمانی از ترکیه امروزی و شمال عراق است.

حامد وحدتی نسب دکترای انسان‌شناسی پیش از تاریخ دانشگاه آریزونا آمریکا که در فصول سوم و چهارم کاوش آبراهه‌های تخت جمشید مسئولیت انسان‌شناسی این کاوش را برعهده داشت، در گفت وگو با صدای میراث با اعلام جزئیات بیشتر از بررسی اسکلت‌های انسانی یافت شده در آبراهه‌های تخت جمشید اعلام کرد: آزمایش تاریخگذاری موسسه مکس بلانک آلمان مشخص کرد این اسکلت‌ها متعلق به مردان و زنان ۱۸ تا ۳۵ساله هستند و یک اسکلت در میان آن‌ها نیز متعلق به یک کودک زیر ۹ سال است.

این انسان‌شناس پیش از تاریخ گفت: نتایج به دست آمده مربوط به کاوش‌های فصل سوم و چهارم آبراهه‌های تخت جمشید در زیر کاخ تچر است.

او افزود: نمونه برداری از اسکلت‌ها برای تعیین سن، جنسیت، سن زمان مرگ، تشخیص دی. ان. ای و انجام آنالیزهای ایزوتوپی بود که با همکاری انستیتو مکس بلانک در آلمان انجام شد.

وحدتی نسب دامه داد: اسکلت‌ها در لایه‌های آبراهه حیات جنوبی کاخ تچر و آبراهه نزدیک دروازه ناتمام قرار داشتند و چیدمان آن‌ها می‌تواند ناشی از چندین دوره انباشت رسوبات باشد که نشان می‌دهد در چند زمان متفاوت آنجا افتاده یا قرار گرفته‌اند.

او با تاکید بر این که به دلیل جاری شدن رسوبات به دلیل بارش‌های متعدد و برخورد اسکلت‌ها با یکدیگر امکان لایه‌نگاری آبراهه‌های تخت جمشید وجود ندارد افزود: نمی‌توان با قطعیت در مورد آبراهه‌های تخت جمشید گفت که با یک لایه تاریخی از رسوبات مواجه هستیم چون چندین لایه تاریخی روی یکدیگر قرار داشتند.

 

منبع: برنا
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
دیدگاه