رازهایی که قدیمی‌ترین «کفش‌های» کشف شده در جهان فاش می‌کنند

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

۱۰ کفش که از سراسر جهان پیدا شده‌اند بینش و اطلاعاتی درباره آنچه مردم در طول تاریخ به پا می‌کردند، به ما می‌دهد.

اول صبح؛ گم کردن کفش پدیده تازه‌ای نیست. درحقیقت بر اساس این یافته‌های باستانی کفش گم‌کردن پدیده‌ای رایج بوده است.

در سال‌های اخیر، باستان‌شناسان کفش‌های متعددی در غارها، معادن نمک، چاه‌ها و سایر مکان‌ها، مانند محیط‌هایی با اکسیژن پایین، که محیط‌های مطلوبی برای نگه‌داری هستند، پیدا کرده‌اند. در این مقاله با راهنماتو همراه باشید تا با هم مرور کنیم آدم‌ها در طی تاریخ چگونه پاهایشان را می‌پوشاندند.

۱. کفش کودک در معدن نمک اتریش

aaf090ff-c121-4fb6-9bc3-dafaf124f3f4

باستان‌شناسان در حال کاوش یک معدن صخره‌ای نمک در اتریش به کشفی غیرمنتظره دست پیدا کردند: کفش‌های یک کودک. این کفش چرمی با قدمتی در حدود ۲۲۰۰سال هم‌چنان در وضعیتی «بی‌نظیر» پیدا شد و حتی بندهای کتانی آن دست‌نخورده باقی مانده بود. محققان نگهداری عالی این پاپوش‌ها را به شرایط ایدئال خشک این معدن نسبت دادند. باستان‌شناسان می‌گویند که این لنگه کفش شواهدی ارائه می‌دهد از اینکه کودکان بیش از ۲۰۰۰سال قبل در معادن مشغول به کار بودند.

۲. صندل‌های تزیین‌شده در چاهی در اسپانیا

a48ae826-987a-46b7-bd1e-5f85509d755a

باستان‌شناسان یک سیستم نقاله طراحی کردند تا یک لنگه صندل ۲۰۰۰ساله را که در اعماق یک چاه در اسپانیا بود و گل‌اندود شده بود، بازیابی کنند. بعد از تمیز کردن لنگه کفش، محققان کشف کردند که این صندل چرمی با جزییات «با نقش دایره، حلقه، بیضی و سایر موتیف‌ها و طرح‌ها» که به فراوانی در همه جای آن دیده می‌شدند تزیین شده است.

۳. صندل‌های بافته‌شده از علف در غار خفاش‌ها در اسپانیا

9a4e8c31-4335-4e57-9857-d3cfa2f67a10

در سال ۲۰۲۳، باستان‌شناسان یک جفت کفش ۶۲۰۰ساله بافته‌شده از علف را که به نظر می‌رسید قدیمی‌ترین کفش‌هایی باشند که تا آن زمان در جنوب اروپا پیدا شده، کشف کردند. این پاپوش‌های باستانی در داخل غار خفاش در اسپانیا در کنار مجموعه‌ای از یافته‌های شگفت‌انگیز دیگر از جمله سبدهای بافته ۹۵۰۰ساله، که توسط شکارچی-گردآورندگان استفاده می‌شدند، یک گرز چوبی و بقایای استخوان انسان پیدا شدند.

۴. پوتین‌های عصر مفرغ در نروژ

522d9684-29fb-49c6-95a0-075f4692e499

جایزه قدیمی‌ترین کفش که تاکنون در نروژ پیدا شده است به این پوتین ۳۰۰۰ساله تعلق می‌گیرد که باستان‌شناسان از داخل یک تکه یخ درحال ذوب شدن بیرون کشیدند. به لطف وضعیت آب‌وهوایی یخچالی، این لنگه کفش چرمی عالی حفظ شده بود. محققان با استناد به سایز کوچک آن (سایز ۳۵ امروزی)، فکر می‌کنند که به یک کودک یا یک زن تعلق داشته است. سایر یافته‌های آن کاوش شامل چندین نیزه و سرنیزه چوبی است که سرنخ‌هایی ارائه می‌دهد از اینکه این مکان احتمالا یک میدان شکار بوده است.

۵. اسکی‌های عصر آهن در نروژ

b5a4b0b3-0cd6-4618-9406-51bd3c903e2e

باستان‌شناسان در سال ۲۰۱۴ یک چوب اسکی تنها را در بالای قله‌ای پوشیده از یخ در نروژ پیدا کردند. در سال ۲۰۲۱، این تیم دوباره به محوطه بازگشتند و جفت گم‌شده این اسکی را نیز پیدا کردند. هر دو اسکی به خاطر گور یخی‌شان وضعیت خوبی داشتند و حتی اتصالات اصلی ساخته شده از چوب غان که کمک می‌کرد پای اسکی‌باز عصر آهن بیش از ۱۰۰۰سال قبل روی چوب محکم بماند، هنوز وجود داشت.

۶. تنگی مملو از کفش در معبدی مصری

ffd9b9dd-e276-408b-bdb9-028558636809

باستان‌شناسان مجموعه‌ای از پاپوش را در داخل یک معبد مصری در لاکسور پیدا کردند که تلاش شده بود همگی در یک تنگ جای بگیرند. باستان‌شناسان در مجموع توانستند ۷کفش شامل دو جفت کفش کودک که در داخل یک کفش تاشده بزرگتر بسته شده بودند و یک جفت کفش بزرگسال، را بشمارند. کفش‌ها فرسودگی نامتقارنی را نشان می‌دادند که تلویحا نشان می‌دهد صاحب آن‌ها با یک لنگه راه می‌رفته است. محققان بر مبنای تعمیرهای چندباره‌ای که روی کفش‌ها صورت گرفته است، نتیجه‌گیری کرده‌اند که این مجموعه گزینش‌شده که بیش از ۲۰۰۰سال عمر دارد حاوی «کالاهایی به شدت ارزشمند بوده» که خیلی با مد سریع امروزی در دور ریختن مدل‌های قدیمی فاصله داشته است.

۷. سندل‌های چرمی در نروژ

73adcb71-3fd7-4bac-917d-7884bc4387d4

یک کوهنورد یک لنگه سندل چرمی را در یکی از کوهپیمایی‌ها در نروژ پیدا کرد. او مسئولان را خبر کرد و آن‌ها لنگه کفش و چندین قلم شیء دیگر شامل مجموعه‌ای نساجی و چندین قطعه از پهن یخ‌زده اسب را از قله یخی کوه پیدا کردند. تاریخ‌گذاری کربن نتیجه‌گیری کرد که قدمت این لنگه سندل به ۳۰۰میلادی باز می‌گردد. این اشیاء باستانی در کنار هم نشان می‌دهند که این مکان احتمالا مسیری محبوب برای افرادی بوده که از نروژ به سمت سواحل سفر می‌کردند.

۸. کفش کودکان در یک پایگاه نظامی رومی در بریتانیا

3eb295ae-775d-4de4-9586-650361a0dceb

موقعیت اجتماعی یکی از ابعاد مهم فرهنگی در امپراتوری روم بود و انتخاب پوشش مردم یکی از راه‌ها برای نمایش ثروت محسوب می‌شد. این را می‌توان در یک جفت کفش ریزه‌میزه که برای نوزاد درست شده بوده است، مشاهده کرد؛ آن‌ها از روی کفش‌های مردانه‌ای الگوبرداری شده بودند که در یک مقر نظامی رومی قدیمی در شمال انگلستان پیدا شدند. این مقر نظامی از قرن اول تا پنجم میلادی فعال بوده است. علاوه‌بر کفش‌های مد کودکان، محققان بیش از ۴۰۰۰کفش در این محوطه در طی سالیان پیدا کرده‌اند.

۹. جوراب‌های پشمی از مصر

5a49d6be-e396-4ae2-88c3-a3cac54fcb68

باستان‌شناسان این جوراب‌های پشمی نرم‌وگرم را با انگشتان جدا شده را در حوالی قرن ۱۹ در مصر پیدا کردند. این جوراب از پشم سه‌لایه درست شده و احتمالا در قرن‌های چهارم تا پنجم با استفاده از تکنیکی خاص شبیه به بافتنی بافته شده است زیرا از یک نخ واحد و پهن برای بافت آن استفاده شده است.

۱۰. کفش‌های چرم بزی در مقبره‌ای چینی

f178491e-bfcc-41e6-9bcd-4b0fb0531997

یک جفت کفش چرمی ۱۴۰۰ساله از چرم بز بعد از بازسازی توسط باستان‌شناسان به دوران شکوه اولیه‌اش بازگشت. این جفت کفش در مقبره آستانه چینی، یکی از چندین ایستگاه در راستای جاده ابریشم، پیدا شد. در حدود ۲۰سال طول کشید تا محققان توانستند گل و خاکی که دو قرن روی کفش‌ها جمع شده بود را بزدایند اما این تلاش‌ها ارزشش را داشت. محققان به محض تمیز شدن کفش‌ها متوجه شدند که این کفش‌ها توسط هر کسی که درست شده است، او از تاندون‌های حیوانی برای دوخت‌شان استفاده کرده بوده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
دیدگاه
پربازدیدها
آخرین اخبار