کشف «استخوان‌های پیشگویی» در بقایای یک شهر باستانی چین

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

قطعاتی از استخوان که برای «فعالیت‌های فال‌گیری و پیشگویی» و «مراسمات قربانی باستانی» استفاده می‌شدند، در حین کاوش در یک سایت باستان‌شناسی در منطقۀ پویانگ در استان هنان چین کشف شده‌اند.

اول صبح؛ اخیراً مشخص شده است که این سایت در واقع محل یک شهر باستانی چینی است به نام «گان» است که از دوره کشورهای متخاصم (475 قبل از میلاد تا 221 قبل از میلاد) تا دوران سلسله هان (206 قبل از میلاد تا 220 پس از میلاد) رونق داشته است.

به گزارش اول صبح؛ یک دیوار بزرگ خرابه‌های باستانی این سایت را به دو بخش جدا می کند. بیش از 40 مقبره باستانی در این محوطه پیدا شده است. این مقبره‌ها با طرح‌های باریک و بلند مشابه، آثار تدفینی بسیاری از جمله مهره‌های شطرنج، سفال‌ها و آینه‌های برنزی را در خود جای داده بودند.

 کو فولین باستان‌شناس به گلوبال تایمز گفت که بر اساس پیکربندی طولانی و باریک مقبره‌ها و همچنین آثار سفالی و مفرغی فراوان، «به احتمال زیاد آن‌ها در زمان هان، به ویژه سلسله هان غربی [206 قبل از میلاد تا 25 پس از میلاد] ساخته شده‌اند».

3

یک قطعه استخوان پیشگویی؛ موزۀ شانگهای

کمیاب‌ترین و شگفت‌انگیزترین مورد کشف‌شده در میان بقایای این مکان، دسته‌ای از نوارها و استخوانی است که روی هر یک از آنها نوعی سیستم عددی چین باستان که به نام «ده ساقه آسمانی» و «دوازده شاخه زمینی» شناخته می‌شود، حک شده بود. بقایای رنگ «شنگرف» یا جیوه نیز روی سطح این نوارهای استخوانی پیدا شد.

ساقه‌های آسمانی و شاخه‌های زمینی سیستم‌های ثبت «زمان» در چین باستان هستند. این دو سیستم شمارش، که در اصل بر اساس مشاهدات آسمان بود، در بسیاری از جنبه‌های زندگی روزمره در چین بسیار تأثیرگذار شدند و به سایر نقاط آسیا گسترش یافتند.

این دو سیستم تقریباً از ابتدای تاریخ ثبت شده در چین، در زمان سلسله شانگ، مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

اگرچه بسیاری از مردم بر این باورند که این یک تقویم ابتدایی است که توسط حاکمان شانگ استفاده می شود، برخی از محققان با این موضوع موافق نیستند. به عنوان مثال، شیونگ گانگ، کارشناس فرهنگ عامیانه چینی، به گلوبال تایمز گفت که به دلیل ماهیت گرانبهای استخوان به عنوان یک ماده حکاکی، بعید است که این تعداد از قطعات حکاکی شده صرفا به عنوان تقویم استفاده شده باشند.

شیونگ تاکید کرد که آن قطعات به احتمال زیاد اشیایی بودند که برای «فعالیت‌های پیشگویی» و «مراسم قربانی باستانی» استفاده می‌شدند.

استخوان‌های پیشگویی استخوان‌های حیوانات هستند که در مراسم پیشگویی چین باستان استفاده می‌شدند. آنها معمولاً از استخوان کتف گاو یا قسمت پایینی لاک لاک پشت ساخته می‌شدند.

مراسم «فال استخوان» راهی برای راهنمایی گرفتن از خدایان یا نیاکان بود. مردم در مورد موضوعاتی از استراتژی نظامی، برداشت محصول، زایمان و شکار تا علت دندان درد پادشاه به دنبال مشاوره‌های معنوی بودند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
دیدگاه
پربازدیدها
آخرین اخبار