سبزه عید/ سبزۀ «درختی» را چطور بکاریم؟

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

اگر دوست دارید یک سفره هفت سین متفاوت داشته باشید، با این روش یک سبزه زیبا درست کنید.

اول صبح؛ سبزه یکی از سین‌های مهم سفره هفت‌سین است که نماد شادابی و خرمی در طول سال است؛ به همین دلیل است که کاشت و قرار دادن آن در سفره هفت‌سین اهمیت بسیاری دارد؛ شما می‌توانید انواع سبزه عید با بذرهای مختلف را بکارید و زیبایی سفره خود را چند برابر کنید؛ کاشت سبزه خلاقانه کار سختی نیست و نیاز به رعایت چند نکته دارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید امسال سفره هفت سین متفاوتی داشته باشید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا نحوه کاشت سبزه خاکشیر را به شما آموزش دهیم تا بتوانید یک سبزه درختی زیبا داشته باشید.

وسایل مورد نیاز کاشت سبزه درختی

در این روش برای درست کردن سبزه درختی به یک جوراب نازک زنانه، چسب حرارتی، چوب به قطر ۱/۵ سانت، گلدان سفالی، اسفنج و تخم شاهی نیاز دارید.

نحوه کاشت

در ابتدا اسفنج را در اندازه دلخواه به شکل تخم‌مرغ برش بزنید؛ سپس چوب را با چسب حرارتی به مرکز اسفنج متصل کرده تا شبیه به تنه درخت شود؛ در ادامه با یک جوراب نازک اما سطح اسفنج را بپوشانید و انتهای جوراب را با چسب یا سوزن ته‌گرد به اسفنج متصل کنید.

بعد از آماده کرده درختچه، چند ساعت آن را درون آب قرار دهید تا اسفنج به خوبی مرطوب شود؛ در این فاصله هم تخم شاهی را در آب خیس کرد تا لعاب بیندازد و حالت چسبنده بگیرد؛ در نهایت اسفنج را از آب خارج کرده و تمام تخم شاهی را به سطح جوراب بمالید. انتهای چوب را درون گلدان سفالی قرار داده و داخل گلدان را با گچ پر کنید و هرروز سبزه را با آبپاش آب دهید.

4ekj-720X404

سبزه خاکشیر

وسایل مورد نیاز برای کاشت سبزه خاکشیر درختی

شما می‌توانید با کمی وقت گذاشتن درختچه خود را چند طبقه کنید تا ظاهر زبیاتری داشته باشد؛ برای این منظور به یک عدد میله فلزی ظریف به طول دلخواه، صفحه فلزی مانند سینی، ۳ عدد سبد پلاستیکی، یک عدد قیف، لوله پلیکای باریک، الیاف درخت خرما، پوست درخت مو، چسب حرارتی، پنبه، تنظیف و خاکشیر نیاز دارید.

نحوه کاشت سبزه خاکشیر سه طبقه

در ابتدا لازم است تا مانند روش قبلی ماکت سبزه را آماده کنیم؛ در این روش میله را به صفحه فلزی جوش دهید تا شبیه به تنه درخت شود؛ سپس سبد بزرگ‌تر را به اندازه میله سوراخ کرده و از آن رد کنید تا روی صفحه قرار گیرد؛ در مرحله بعد لوله پلیکا با الیاف خرما بپوشانید و از میله رد کنید و با چسب حرارتی بالاتر از سبد بزرگ در جای خود محکم کنید.

دوباره یک تکه پلیکا از میله رد کنید؛ در مرحله آخر سر قیف را ببرید و روی سبد کوچک‌تر بچسبانید تا حالت کله قندی به خود بگیرد. سبد کوچکتر را هم داخل میله فرو کنید؛ در نهایت وقتی ماکت آماده شد، سبدها را با پنبه و تنظیف روکش کنید؛ در ادامه بذر خاکشیر را که از قبل خیس کرده‌اید مانند روش قبل روی ماکت از قبل خیس شده بمالید.

در این مرحله مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که بذرها به صورت چند لایه روی ماکت قرار نگیرند؛ چرا که باعث گندیدگی سبزه عید شما می‌شود؛ در نهایت با آبپاش بذر را آب داده و روی آن پلاستیک بکشید؛ دقت کنید که نایلون با سطح ماکت تماس نداشته باشد، زیرا باعث خرابی سبزه می‌شود. سپس روی سطح نایلون ۲ سوراخ به ابعاد ۳×۳ سانتیمتر ایجاد کنید تا هوا داخل نایلون جریان پیدا کند و اضافه‌های نایلون را در زیر کار جمع کنید و در آخر سبزه را در محیطی خنک قرار دهید.

سبزه خاکشیر

روش آبیاری سبزه خاکشیر درختی

برای آبیاری انواع سبزه عید که با بذرهای لعاب‌دار درست می‌شوند، در سه روز اول باید آن‌ها را به طور مداوم با آبپاش آبیاری کنید و یک لایه پلاستیک شفاف روی آن بکشید؛ سپس بعد از آنکه سبزه ریشه کرد و سبزه روی سطح کار مشخص شد، دیگر نیازی به روکش نایلونی نیست در این مرحله سبزه به روزی ۲ بار آبدهی احتیاج دارد. در روزهای بعد سبزه به حد کافی رشد کرده، در این مرحله به روزی ۲ بار آب دهی نیاز دارد.

 

منبع: دلتا مگ
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
دیدگاه
پربازدیدها
آخرین اخبار